In Cuba onstond tijdens de jaren 60 de samendans Rueda de Casino, een dans met twee of meerdere paren waarin de dansers onderling van partner wisselen op een moment dat een van de dansers de naam van een van de dansfiguren roept.
Hierin bestaan er enkele basisfiguren al kunnen andere figuren wel eens verschillen van stad tot stad, zelfs van wijk tot wijk. Ook de Cubanen in Miami dansen Rueda de Casino hebben zo hun eigen inbreng in de Rueda.
Rueda is het spaanse woord voor wiel, Casino is in Cuba de naam voor de dansstijl. De basisfiguren in de Rueda zijn wel hetzelfde gebleven. De figuren, met uiteraard Spaanse benamingen, zoals setenta, enchufe of enchufla, dame una, dile que no, la rosa of flor, adios a la hermana, adios al la prima, sombrero zie je zowel in Cuba, Miami of Europa dansen en roepen. Al krijgt men wel door de wereldwijde verspreiding een grote hoeveelheid figuren die soms verwijzen naar situaties in een land. In Miami is er bijv. een basispas “Coca Cola” die men in Cuba niet danst of zeker niet uitgevonden heeft.
In Cuba zou men niet snel een pas noemen naar “las aguas negras del imperialismo” (het zwarte water van het imperialisme). Dit maar om aan te duiden dat er inderdaad verschillen in passen en benamingen kunnen zijn. Rueda is een sociaal gebeuren, die in Cuba en daarbuiten vooral geld als een bron van plezier op samenkomsten van vrienden of bijv. wijkfeesten